اسباب نزول در تفسیر طبری
نویسندگان
چکیده
بررسی و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در تفسیر »جامع البیان عن تأویل آی القرآن« اثر محمد بن جریر طبری (310 ه .ق.( است. یکی از ویژگی های این تفسیر، بهره گیری گسترده از اسباب نزول است. هر چند طبری درباره اهمیّت اسباب نزول سخن نگفته، امّا تفسیر او نشان از تأثیر پذیری بسیار از اسباب نزول دارد. این تأثیر پذیری گسترده، از یک سو، به جهت اعتماد طبری بر نقلها و احادیث است و از سوی دیگر به جهت حجّیت قول صحابه و تابعین در نزد اوست. هر چند تفسیر طبری نقلی است، امّا او در مواردی چون نبود روایات تفسیری یا ناسازگاری روایات، از عقل بهره می گیرد. از دیدگاه وی، ملاک، عموم آیه است نه خصوص سبب نزول. شیوه طبری، در نقل اسباب نزول به صورت گزارشی بوده و از 259 مورد سبب نزول تنها در 17 مورد به تحلیل و بررسی پرداخته است. او در نقل روایات تقریباً در تمام موارد، سلسله سند روایات را ذکر می کند، گرچه از نظر اعتبار و عدم اعتبار راوی در سلسله سند روایات دقت و حساسیّت ندارد. از سوی دیگر، سعی وافر در استقصای اسباب نزول داشته و تقریباً تمامی اقوالی را که به آنها دست یافته گزارش کرده و طرق گوناگون هر یک را باز گفته است. ظاهر آیه، سیاق آیه، خبر قاطع، و عقل از جمله ملاکهای طبری در نقد و ترجیح یک سبب نزول بر نقلهای دیگر است. علاوه بر آن، تعصبات مذهبی و باورهای طبری بر نقل اسباب نزول آیات تأثیر گذاشته به طوریکه از بیان اسباب نزول مربوط به اهل بیت (ع) خودداری کرده است.
منابع مشابه
اسباب نزول در تفسیر المنار
بررسى و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در »تفسیر المنار« اثر محمد عبده و رشید رضا است. نگارنده تفسیر المنار به روایات تفسیرى و از جمله روایات اسباب نزول بى اعتنا است و با دیده تردید بدانها مىنگرد. نویسنده، نخست از شاخصههاى اجتماعى و اصلاح گرایانه تفسیر المنار سخن مىگوید و ضمن یاد کرد تفاوتهاى شیوه تفسیرى محمد عبده و رشید رضا، مؤلف تفسیر المنار را رشید رضا مىداند و موضع نقادانه رشید رضا را ...
متن کاملاسباب نزول در تفسیر کشاف
بررسى و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در تفسیر »کشاف« اثر جار اللَّه زمخشرى (538 ه.ق( است. زمخشرى، اعتبار چندانى براى اسباب نزول قائل نیست و واژهها و کلماتى را براى اسباب نزول به کار برده است که نشانگر تضعیف و بى اعتبارى آن روایات از دیدگاه وى است. علت این بى توجهى ریشه در عقلگرایى و اعتبار عموم نص در عین خصوصیّت سبب در باور وى دارد. حدود استفاده زمخشرى از اسباب نزول به دو مورد تفسیر آیه و تأیید ...
متن کاملتفسیر المیزان و اسباب نزول
بررسى و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در تفسیر »المیزان« اثر علامه طباطبایى است. وى براى اسباب نزول اهمیّت چندانى قایل نیست و براى آن، جایگاه ویژهاى در نظر نگرفته و آن را در »بحث روایى« بیان مىکند و همان گونه که روایات تفسیرى را گاه بحث مىکند، روایات شأن نزول را نیز مورد نقد و تحلیل قرار مىدهد. استنباط و اجتهاد شخصى راویان، وجود روایات متناقض، وجود نقل به معنى و نفوذ اسرائیلیات از مهمترین عل...
متن کاملاسباب نزول در تفسیر مجمع البیان
بررسى و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در تفسیر »مجمع البیان« اثر حسن بن فضل طبرسى است. این تفسیر که در 536 ه .ق. به نگارش در آمده از جمله مهمترین تفاسیر جامع شیعه است. در این تفسیر، بیان علل و اسباب نزول آیات زیر عنوان »النزول« در کنار سایر مطالب آمده است. طبرسى معتقد است اسباب نزول، سبب محدودیت آیات نمىشود، بلکه قرآن کریم عمومیت دارد. شیوه او در نقل اسباب نزول به صورت گزارشى بوده و از 259 م...
متن کاملاسباب نزول در تفسیر المنار
بررسی و نقد جایگاه و نقش اسباب نزول در »تفسیر المنار« اثر محمد عبده و رشید رضا است. نگارنده تفسیر المنار به روایات تفسیری و از جمله روایات اسباب نزول بی اعتنا است و با دیده تردید بدانها می نگرد. نویسنده، نخست از شاخصه های اجتماعی و اصلاح گرایانه تفسیر المنار سخن می گوید و ضمن یاد کرد تفاوت های شیوه تفسیری محمد عبده و رشید رضا، مؤلف تفسیر المنار را رشید رضا می داند و موضع نقادانه رشید رضا را نس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنیجلد ۱، شماره ۱، صفحات ۲۱۷-۲۳۹
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023